دکتر کاملیا فرمند

دندانپزشک عمومی

خونریزی از لثه

دلیل خونریزی لثه شما چیست ؟
خونریزی لثه پدیده بسیار رایجی است و شاید به همین دلیل است که چندان جدی تلقی نمی شود. عموما پس از مسواک زدن یا گاز زدن خوراکی سفتی مانند سیب اتفاق می افتد. در اکثر موارد علت آن التهاب لثه است اما ممکن است مشکل دیگری زمینه ساز خونریزی باشد. در هر صورت نباید بی اهمیت فرض شود.خونریزی های لثه مرتبط با عوامل موضعی خونریزی های لثه از نظر مدت، تناوب تکرار، شدت و سهولت بروز با هم تفاوت دارند. همچنین می توان خونریزی عود کننده را از خونریزی حاد تشخیص داد.
- خونریزی مزمن عود کننده خونریزی مزمن لثه همیشه به خاطر منشا باکتریایی در لثه ایجاد می شود. این عفونت با درجات مختلف تقریبا همه افراد جامعه را درگیر می کند. باکتری ها در سطح دندان ها جای می گیرند و به تدریج ماده ای به نام پلاک دندانی را تشکیل می دهند. این پلاک ها اگر به خوبی با مسواک زدن از بین نروند به لثه هجوم می آورند و واکنش التهابی را به وجود می آورند.
در نتیجه لثه ضعیف شده و بافت های آن نسبت به کوچکترین ضربه مستعد خونریزی می شوند. خونریزی ممکن است پس از مسواک زدن ، استفاده از نخ دندان ، دندان قروچه و... ایجاد شود . اگر این عفونت درمان نشود ، به تدریج به التهاب لثه منجر خواهد شد که می تواند باعث جدا شدن لثه از دندان شود.
- خونریزی حاد گاهی ممکن است به صورت موضعی خونریزی لثه مشاهده شود در حالی که نشانه ای از عفونت وجود ندارد. تحریک ضربه به لثه به خاطر مسواک یا جویدن خوراکی های سفت غالبا علت این حالت هستند که البته التهاب لثه وجود ندارد. سوزش لثه ناشی از خوراکی های گرم نیز می تواند عامل خونریزی باشد. خونریزی لثه با منشا مشکلات عمومی بدن بعضی مشکلات سلامت بدن می توانند منشا خونریزی های لثه باشند بدون اینکه التهاب لثه یا ضربه به لثه وجود داشته باشد.

از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ناهنجاری های عروقی (کمبود ویتامین C یا حساسیت)
- کمبود ویتامین K
- مشکل پلاکت های خون
- مشکلات انعقادی خون ( هموفیلی یا لوسمی) خونریزی همچنین ممکن است در نتیجه مصرف بیش از اندازه بعضی داروها مانند داروهای ضدانعقاد بروز کند.
در برابر خونریزی های لثه چه باید کرد ؟
اکثر افراد خونریزی های لثه را بی اهمیت می دانند وبه عواقب آن توجهی ندارند. آنها عموما فقط به مشکلات دهان و سفیدی دندان ها دقت می کنند. در حالی که عفونت و التهاب لثه معمولا دیده نمی شوند زیرا در مراحل ابتدایی با درد و مشکلات زیبایی دندان ها همراه نیست. با این حال، باید دانست که خونریزی لثه غیر عادی است، لثه سالم رنگی صورتی دارد و با کمترین ضربه ای خونریزی نمی کند.
- بهداشت مطلوب دهان و دندان اگر این مشکل به دلیل لتهاب باکتریایی باشد، باید پلاک های دندانی حذف شوند تا تهاجمات عفونی نیز به سرعت از بین بروند. از همین رو باید بهداشت دهان و مسواک زدن بهبود یابد. توصیه می شود دندان ها و همچنین لثه ها 2 تا3 بار در روز پس از غذاخوردن مسواک زده شوند. حرکات مسواک باید از سمت لثه به سمت دندان ها و با 45 درجه باشد. همچنین نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که مسواک های برقی بسیار مؤثرتر از مسواک های معمولی هستند.استفاده روزانه از نخ دندان یا مسواک های بین دندانی نیز برای از بین بردن ریزه های غذا و باکتری هایی که بین دندان ها جای گرفته اند، بسیار مهم و مفید است.
- مشورت با دندانپزشک اگر خونریزی لثه بسیار پیشرفت کرده باشد و روش های بهداشتی دهان و دندان برای حل این مشکل کافی نباشد، باید حتما دندانپزشک مشورت کرد. توصیه می شود با مراجعه منظم هر سال یک بار برای پیشگیری و درمان عفونت ها در مراحل اولیه از تشدید مشکلات دهان و دندان پیشگیری کرد.

آدرس مطب : 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :